Лисенко Т. - Аналітична компетентність як фактор ефективного функціонування інформаційно-аналітичних центрів (2021)

  АРХІВ (Всі випуски) /     Зміст випуска (2021, Вип. 62)Ukrainian English

Лисенко Т.

Аналітична компетентність як фактор ефективного функціонування інформаційно-аналітичних центрів

Рубрика: Розділ 1. Розвиток діяльності наукових бібліотек в умовах трансформації наукових комунікацій

Анотація: Постановка проблеми. Робота урядових і неурядових аналітичних центрів і служб як колективних суб’єктів інформаційної діяльності прямо пов’язана з діяльністю індивідуальних суб’єктів, що передбачає пошук, моніторинг, оцінку, верифікацію та аналітико-синтетичну обробку інформації на системних і безперервних засадах із подальшою підготовкою вже виробленої інформаційної продукції для задоволення потреб замовника чи суспільства в цілому. З огляду на це у фокусі уваги опиняється проблема аналітичної компетентності як якісної характеристики фахівців-аналітиків. Мета статті – розгляд аналітичної компетентності (АК) як властивості кадрового ресурсу урядових і неурядових інформаційно-аналітичних центрів, від якої залежить успішне функціонування останніх. Методи дослідження. У статті використано системний підхід, формально-логічний та соціологічний методи, методи індукції, дедукції та структурно-функціонального аналізу. Наукова новизна. Здійснено спробу розглянути аналітичну компетентність у позаосвітньому контексті як важливу якісну характеристику кадрового ресурсу, що впливає на забезпечення ефективності функціонування інформаційно-аналітичних центрів і служб та є результатом тривалого самовдосконалення фахівця-аналітика під час багатопланової аналітичної роботи. Висновки. Підтверджено тезу, що суб’єкти інформаційних відносин поділяються на дві групи – індивідуальні (професійні аналітики, управлінці високого та середнього рангу, члени громадських організацій, бібліотекарі, ІТ-аналітики та ін.) та колективні (урядові та неурядові аналітичні центри, відділи чи служби). Наголошено, що, згідно з цілями і завданнями інформаційно-аналітичних центрів та служб, поняття «аналітична компетентність» є синонімом понять «компетентності інформаційного аналітика» і «інформаційно-аналітичної компетентності». Доведено, що аналітична компетентність є динамічно-інтегративним утворенням і багатофакторною та поліфункціональною якістю індивідуальних суб’єктів інформаційних відносин, до складу якої входить набір загальних і спеціальних інформаційних і аналітико-синтетичних компетенцій, а також набір особистих якостей, що уможливлює її вивчення у ширшому соціально-комунікативному ракурсі не як епізодичного акту, а як важливу функцію ланок інформаційно-аналітичної роботи та фактор функціонування інформаційно-аналітичних центрів, від якого залежить успіх і ефективність останніх.

Ключові слова: аналітична компетентність, інформаційно-аналітична компетентність, аналітичні компетенції, інформаційно-аналітичні центри та служби, аналітик-фахівець, колективні та індивідуальні суб’єкти інформаційної діяльності, динамічно-інтегративне утворення, поліфункціональна якість.



Цитованість авторів публікації:

Бібліографічний опис для цитування:
Лисенко Т. Аналітична компетентність як фактор ефективного функціонування інформаційно-аналітичних центрів / Т. Лисенко // Наукові праці Національної бібліотеки України імені В. І. Вернадського. - 2021. - Вип. 62. - С. 122-135. doi: https://doi.org/10.15407/np.62.122


Бібліографія:

  1. Бескровний О., Тернов С. Особливості формування інформаційно-аналітичної компетентності юристів. Витоки педагогічної майстерності. 2016. Вип. 18. С. 15–20.
  2. Головань М. С. Компетенція і компетентність: досвід теорії, теорія досвіду. Вища освіта. 2008. № 3. С. 23–30.
  3. Данкова Ж. Ю. Проблематизация аналитической деятельности в сфере государственного управления. Власть. 2016. № 6 (24). С. 15–22.
  4. Демуз І. Інформаційно-аналітична складова професійної компетентності майбутніх документознавців. Соціум. Документ. Комунікація. 2019. № 7. С. 26–46.
  5. Жигірь В. Значення аналітичної компетентності у професійній діяльності менеджера освіти. Молодь і ринок. 2014. № 6 (113). С. 22–26.
  6. Звидрина М. П. Разнообразие специализаций аналитиков и профессиональных требований к ним. Труды Санкт-Петербургского государственного университета культуры и искусств. 2013. Т. 197. С. 37–43.
  7. Зінчук Н. А. Формування аналітичної компетентності майбутніх менеджерів у вищих навчальних закладах: автореф. дис. ... канд. пед. наук : 13.00.04. Київ, 2010. 20 с.
  8. Лучанінова О. П. Формування аналітично-інформаційної компетентності майбутніх педагогів у процесі фахової підготовки. Фізико-математична освіта. 2019. Вип. 1 (19). С. 116–121.
  9. Мандзюк О. А. Адміністративно-правове регулювання аналітичної діяльності в Україні: дис. … док. юрид. наук : 12.00.07. Ужгород, 2020. 465 с.
  10. Марченков С. Наукові аспекти формування інформаційно-аналітичної компетентності в майбутніх офіцерів. Освітні обрії. 2019. №1 (48). С. 57–60.
  11. Монахова Л. Ю., Монахова А. А. Содержание и инструментарий подготовки специалистов к аналитической деятельности. Человек и образование. 2010. №3 (24). С. 93–96.
  12. Петренко Л. Інформаційно-аналітична компетентність керівників професійно-технічних навчальних закладів як соціально-педагогічна проблема. Проблеми підготовки сучасного вчителя. 2012. № 5 (2). С. 180–187.
  13. Половенко Л. П. Формування аналітичної компетентності у процесі професійної підготовки майбутніх фахівців з економічної кібернетики: дис. … канд. пед. наук: 13.00.04. Черкаси, 2013. 200 с.
  14. Половенко Л. П. Аналітична компетентність – ключовий складник професійної компетентності майбутніх фахівців з економічної кібернетики. Теорія і практика управління соціальними системами. 2012. № 1. С. 82–91.
  15. Про вищу освіту: Закон України від 01 лип. 2014 р. Верховна Рада України : [сайт].
  16. Про затвердження Національної рамки кваліфікацій: постанова Кабінету Міністрів України від 23 листоп. 2011 р. Верховна Рада України : [сайт].
  17. Словник української мови: в 11 т. / за ред. І. К. Білодіда. Київ : Наукова думка, 1971. Т. 2. Г–Ж. 550 с.
  18. Шевченко В. М. Інформаційно-аналітична компетентність як складова частини професійної підготовки фахівців з обліку та оподаткування. Педагогічні науки: Збірник наукових праць. 2017. Т. 2 (77). С. 137–141.
  19. European framework of qualifications.
  20. Paul R. and Elder L. Critical Thinking: Tools for Taking Charge of Your Professional and Personal Life. San Francisco: FTP Hall, 2002. 384 р.