Яковенко О. - Бібліотека – вищий навчальний заклад: аспекти взаємодії у системі соціальних комунікацій (на прикладі практики студентів у Національній бібліотеці України імені В. І. Вернадського) (2022)

  АРХІВ (Всі випуски) /     Зміст випуска (2022, Вип. 66)Ukrainian English

Яковенко О.

Бібліотека – вищий навчальний заклад: аспекти взаємодії у системі соціальних комунікацій (на прикладі практики студентів у Національній бібліотеці України імені В. І. Вернадського)

Рубрика: Розділ 1. Розвиток діяльності наукових бібліотек в умовах трансформації наукових комунікацій

Анотація: Мета статті. Обґрунтувати доцільність поглиблення взаємодії між бібліотеками і вищими навчальними закладами як партнерами у системі соціальних комунікацій з метою забезпечення інформаційної підтримки освітньої та науковоїдіяльності студентів у процесі проходження ними бібліотечно-документознавчоїпрактики. Методологічною основою дослідження є: системний підхід, структурний аналіз, синтез, спостереження, експеримент, соціально-комунікаційнийметод. Наукова новизна дослідження полягає в уточненні основних напряміввзаємодії між установами – соціальними партнерами за сучасних умов розвиткусистеми соціальних комунікацій, зростаючої конкуренції серед наукових, освітніх, інформаційних закладів; удосконаленні організації проведення практики студентів вищих навчальних закладів на базі бібліотечно-інформаційної установи.Набули подальшого розвитку: методичний підхід щодо закріплення теоретичнихзнань, отриманих під час навчання у вищому навчальному закладі; застосуваннянових форм і методів роботи зі студентами, реалізації проєктів, які впливають наформування у них професійних умінь і навичок, сприяють поглибленню інтересудо наукової роботи. Висновки: акцентовано увагу на доцільності розширеннявзаємодії між бібліотекою та вищим навчальним закладом задля забезпеченняподальшого розвитку науки й освіти, реалізації спільних проєктів і програм;представлено багаторічний досвід проведення практики студентів вищого на-вчального закладу в бібліотечній установі національного рівня з використаннямнових форм і методів роботи, інформаційно-комунікаційних технологій, організацією розважально-інтелектуальних ігор, виконанням творчих завдань; висвітлено враження студентів від проведеної практики, міжособистісного спілкуванняз керівниками, користування документними й електронними ресурсами бібліотеки, що дозволяє установі знаходити шляхи оптимізації бібліотечного сервісу, відстежувати доцільність уже наявних і необхідність упровадження нових способіввзаємодії між бібліотекою та вищим навчальним закладом.

Ключові слова: соціальна комунікація, міжособистісна комунікація, взаємодія, соціальне партнерство, освітня діяльність, практика студентів, Національна бібліотека України імені В. І. Вернадського, Київський університетімені Бориса Грінченка.



Цитованість авторів публікації:

Бібліографічний опис для цитування:
Яковенко О. Бібліотека – вищий навчальний заклад: аспекти взаємодії у системі соціальних комунікацій (на прикладі практики студентів у Національній бібліотеці України імені В. І. Вернадського) / О. Яковенко // Наукові праці Національної бібліотеки України імені В. І. Вернадського. - 2022. - Вип. 66. - С. 137-154. doi: https://doi.org/10.15407/np.66.137


Бібліографія:

  1. Башун О. В. Соціальне партнерство бібліотек: презентація. (дата звернення 21.03.2022).
  2. Гончаров О. Історико-краєзнавча практика студентів Київського національного університету імені Тараса Шевченка – 2013.
  3. Жукова В. П. Практика студентів в бібліотеках як трансфер знань. Слобожанський гуманітарій – 2014 : матеріали міжнар. наук.-метод. конф. (м. Харків, 31 жовт. 2014 р.) / Харківський національний технічний університет сільського господарства імені Петра Василенка. Харків, 2015. С. 139–142.
  4. Інформаційно-комунікаційна діяльність наукових бібліотек в умовах розвитку суспільства знань : монографія / О. М. Василенко та ін. ; НАН України, Нац. б-ка України ім. В. І. Вернадського. Київ, 2017. 410 с. (дата звернення 14.03.2022).
  5. Кутуева Б. К. Библиотеки вузов в информационно-образовательном пространстве. Известия Ошского технологического университета. 2018. Вып. 1–2. С. 59–63.
  6. Машкіна В. В., Сінна О. І. Досвід організації виробничої практики бакалаврів спеціальності «Географія» у Харківському національному університеті імені В. Н. Каразіна. ХХ Каришівські читання : матеріали наук.-практ. конф. (м. Полтава, 29 трав. 2013 р.).
  7. Про затвердження Положення про проведення практики студентів вищих навчальних закладів України : Наказ Міністерства освіти України № 93 від 08.04.1993 р.
  8. Різун В. Начерки до методології досліджень соціальних комунікацій. Психолінгвістика. 2012. Вип. 10. С. 305–314.
  9. Робоча навчальна програма виробничої практики для студентів спеціальності 029 "Інформаційна, бібліотечна та архівна справа", з галузі знань02 "Культура і мистецтво", освітньо-кваліфікаційний рівень: другий (магістерський) / Розробн.: О. В. Воскобойнікова-Гузєва, І. Г. Романченко. Київ,2017. 17 с.
  10. Робоча програма навчальної дисципліни виробничої (бібліотечнодокументознавчої) практики для студентів спеціальності 032 "Історія та археологія", освітній рівень: перший (бакалаврський) / Розробн.: О. О. Салата,Ш. О. Мохнатюк. Київ, 2017. 16 с.