Рубан А.
Методи підтримки й розвитку читання: досвід бібліотек УкраїниРубрика: Розділ III. Бібліотеки України: особливості діяльності в період воєнного стану Анотація: У статті на основі публікацій останніх років відображено різноманіття сучасних методів просування книжки й читання, що їх впроваджують у свою діяльність бібліотекарі. Зазначено, що промоція читання – популяризація дитячого читання і якісної книжки для дітей є одним із ключових чинників розвитку суспільства. Найчастіше заходи і проєкти, пов’язані з промоцією читання, реалізовують бібліотеки, громадські організації, фонди. Головною метою підтримки читання є поширення серед громадськості, насамперед дітей і молоді, позитивної думки про нього. Акцентовано увагу на тому, що методи й форми промоції книжки за останні кілька років істотно змінилися, адже сучасна молода людина насамперед є споживачем комп’ютерних продуктів, особистістю, орієнтованою швидше на сприйняття віртуальної, а не вербальної інформації. Вона краще сприймає інформацію, яку подають яскраво, динамічно, стисло, тому бібліотекарі ведуть активний пошук нестандартних форм, використовуючи в традиційній роботі нові ідеї. Зосереджено увагу на словесних (розповідь, пояснення, бесіда, читання вголос, огляд, лекція, самостійна робота з книжкою), наочних (ілюстрування, демонстрування, самостійне спостереження) і практичних (вправи, практичні, графічні, дослідні роботи) методах, що їх застосовують у формуванні читацького інтересу школярів. Наголошено, що серед практичних методів особливе місце посідає метод проєктів. Для прикладу запропоновано перелік деяких проєктів, реалізованих у бібліотеках України впродовж останніх років. Зауважено, що в залученні дітей до читання важливою є взаємодія бібліотекаря, педагога і батьків. Надано перелік деяких читацьких об’єднань і клубів, зорієнтованих на популяризацію читання, що діють при бібліотеках. Констатовано, що необхідною умовою ефективного популяризування читання залишається вміння бібліотекаря доступно й цікаво говорити про книжку з читачем будь-якої вікової категорії. Ключові слова: читання, бібліотеки, промоція читання, читацький інтерес, методи підтримки читання, читання вголос, проєктна діяльність, взаємодія, сімейне читання.
Цитованість авторів публікації:
Бібліографічний опис для цитування: Рубан А. Методи підтримки й розвитку читання: досвід бібліотек України / А. Рубан // Наукові праці Національної бібліотеки України імені В. І. Вернадського. - 2023. - Вип. 69. - С. 169-192. doi: https://doi.org/10.15407/np.69.169
Бібліографія: - Бібліотечні форми і методи роботи з читачами різних вікових категорій : метод.-практ. матеріали / Київ. обл. б-ка для дітей ; [уклад.: О. М. Литвин, Л. П. Соляник ; наук. ред. та відп. за вип. М. П. Зніщенко]. Київ : [КОБдД], 2015. 22 с. (Серія "В практику роботи бібліотек").
- Білошина Т. В. Взаємодія бібліотекаря, педагога і батьків у залученні дітей до читання. Шк. бібліотекар. 2018. № 6. С. 2–4.
- Варданян М. В. Буктрейлер як засіб підвищення читацької активності майбутніх учителів початкової школи у навчанні дитячої літератури. Інформ. технології і засоби навчання : електрон. наук. фах. вид. 2018. Т. 64, № 2. С. 39–47.
- 10 причин, чому потрібно читати вголос дорослим дітям. BOKMЕL : [інтернет-журн.] / [Ріган МакМахон]. Громад. орг. "Культурна ініціатива "БУКМОЛЬ" ". 2017. 11 лип.
- Дитина і книга: погляд крізь призму часу : бібліогр. огляд вид. із фондів Держ. наук.-пед. б-ки України ім. В. О. Сухомлинського / НАПН України, Держ. наук.-пед. б-ка України ім. В. О. Сухомлинського ; [упоряд. А. І. Рубан ; наук. консультант Л. М. Заліток ; наук. ред. П. І. Рогова]. Київ, 2013. 108 с. (Серія "На допомогу професійній самоосвіті праців ників освітянських бібліотек" ; вип. 8).
- Для чого читати вголос? : консультація / Нац. б-ка України для дітей ; [авт.-уклад. Н. І. Безручко ; літ. ред. О. А. Кадькаленко ; відп. за вип. А. І. Гордієнко]. Київ, 2015. 23 с. (Бібліотечний формат для дітей – нова якість в новому столітті).
- Кодлюк Я., Янченко О. Робота з підручником на уроках у початковій школі : посіб. для вчителя початк. шк. Київ : Наш час, 2009. 102, [1] с.
- Компаній О. В. Формування читацьких інтересів молодших школярів у теорії та практиці навчання. Пед. альманах. 2013. Вип. 19. С. 65–71.
- Мерчандайзинг у бібліотеці, або Як полегшити вибір книги читачу : консультація / Нац. б-ка України для дітей ; [авт.-уклад. Н. І. Безручко]. Київ, 2015. 19 с. (Бібліотечний формат для дітей – нова якість в новому столітті).
- Нахова Т., Власенко К. Сімейне читання у бібліотеці: перезавантаження по-миколаївськи. Б-ка у форматі Д° : [електрон. журн.] / Нац. б-ка України для дітей, Укр. асоц. працівників б-к для дітей. 2019. № 2. С. 35–37.
- Нгуен Л. В. Проектні технології в роботі шкільної бібліотеки. Джерело пед. інновацій: інформ. технології в б-ці загальноосвіт. навч. закл. 2015. Вип. 1 (9). С. 65–74.
- Обласну бібліотечну акцію на підтримку дитячого читання відзначено на міжнародному рівні / [Херсон. обл.рада]. Херсонщина за день : [інтернет видання]. 2020. 12 трав.
- Піманкіна О. В., Каптан Т. М. Метод сторітеллінгу в освітньому процесі школи. Шк. бібліотекар. 2018. № 10. С. 2–7.
- Пономаренко Т. А. Формування в молодших школярів першооснов читацької самостійності в процесі роботи з дитячою книжкою. Тавр. вісн. освіти. 2017. № 3. С. 243–251.
- Савченко О. Методика роботи з ілюстративним матеріалом на уроках літературного читання. Початк. шк. 2016. № 12. С. 4–10.
- Спільне читання: чому потрібно читати вголос дітям? / підгот. О. Білик. Бібл. планета. 2021. № 1. С. 26––28.
- Стратегія розвитку читання на 2021–2025 роки "Читання як життєва стратегія" : проєкт. Міністерство культури та інформполітики України : [офіц. вебпортал]. Київ, 2021.
- 365 казок на ніч: зірки озвучили безкоштовні аудіоказки українською. Гречка : [інформ. портал Кіровоградщини : вебсайт]. 2020. 20 груд.
- Фіцула М. М. Педагогіка : навч. посіб. 3-тє вид., стер. Київ : Академ видав, 2009. 559 с. (Серія "Альма-матер").
- Шевченко О. Популяризація читання з використанням мистецтва фотографування. Бібл. форум: історія, теорія і практика. 2021. № 1. С. 27–30.
|