Сісіна Л. - Правова інформація у комунікативних практиках бібліотек (2022)

  АРХІВ (Всі випуски) /     Зміст випуска (2022, Вип. 63)Ukrainian English

Сісіна Л.

Правова інформація у комунікативних практиках бібліотек

Рубрика: Розділ I. Бібліотеки в умовах цифровізації сучасного інформаційно-освітнього і наукового простору

Анотація: Розглянуто комунікативні практики бібліотек як засіб правового інформування, виховання, консультування, надання безоплатної правової допомоги, налагодження та підтримання взаємодії влади і громадян, посилення правової спроможності через просвітництво, через застосування інноваційних рішень для спрощення доступу кожного громадянина до правосуддя та захисту своїх прав. Визначено такі актуальні форми бібліотечних комунікативних практик із правових питань: безпосередні зустрічі користувачів та зустрічі онлайн і відеоконференції з представниками органів влади, зустрічі з працівниками правоохоронних органів, депутатами місцевих рад, фахівцями соціальних служб та центрів надання безоплатної правової допомоги, засідання за круглим столом, диспути, діалоги, бесіди, правознавчі вікторини, конкурси ерудитів з правознавства, вечори запитань та відповідей, тренінги, рольові ігри, турніри, психологічні практикуми, уроки громадянського виховання. Відзначено ефективність усної / діалогової комунікації – вона покращує сприйняття та засвоєння інформації і дає змогу з’ясувати незрозумілі питання безпосередньо під час діалогу. Усна комунікація також є ефективним способом для досягнення узгодженого рішення у разі обговорення проблеми широким колом учасників. Зроблено висновок: комунікативні практики бібліотек, які вдало поєднують традиційні та інноваційні технології, є ефективним засобом поширення нормативно-правової інформації та правових знань, формування правової компетенції, правової культури та активної громадянської позиції членів суспільства, а також сприяють налагодженню та підтриманню взаємодії влади і громадян на взаємну користь обох сторін комунікації. Реалізуючи правові комунікативні практики, бібліотеки виступають активною складовою становлення інформаційного суспільства.

Ключові слова: правова компетентність, взаємодія, діалогова комунікація, комунікативні практики, традиційні та інноваційні технології.



Цитованість авторів публікації:

Бібліографічний опис для цитування:
Сісіна Л. Правова інформація у комунікативних практиках бібліотек / Л. Сісіна // Наукові праці Національної бібліотеки України імені В. І. Вернадського. - 2022. - Вип. 63. - С. 176-190. doi: https://doi.org/10.15407/np.63.176


Бібліографія:

  1. Про інформацію: Закон України від 02.10.1992 р. № 2657–XII.
  2. Сісіна Л. Бібліотечні комунікативні практики правового інформування у налагодженні взаємодії влади і громадян. Інформація, комунікація та управління знаннями в глобалізованому світі : зб. матеріалів Четвертої міжнар. наук. конф., м. Київ, 20–22 трав. 2021 р. / упоряд. М. М. Цілина. Київ : Вид. центр КНУ КіМ, 2021. С. 216–218.
  3. Іванова Н., Пестрецова О. Удосконалення інформаційно-правового обслуговування користувачів бібліотек у системі стратегічних комунікацій. Наук. пр. Нац. б-ки України ім. В. І. Вернадського. 2020. Вип. 58. C. 105–116. doi: https://doi.org/10.15407/np.58.105
  4. Університетська бібліотека: нова сфера інформаційної взаємодії / за заг. ред . В. О. Ільганаєвої та Т. О. Колесникової. Дніпропетровськ, 2016. 204 с.
  5. Настояща К. В. Комунікативні практики соціальних мереж: фактори та вектори трансформації. Соціальні технології: актуальні проблеми теорії та практики. 2018. Вип. 77. С. 118 –126.
  6. Скнар О. М. Комунікативні практики розвитку самосвідомості особистості: визначення та підходи до розуміння. Наукові студії із соціальної та політичної психології. 2016. Вип. 38. С. 102–112.
  7. Безоплатна правова допомога в бібліотеці. Координаційний центр з надання правової допомоги: вебсайт. 2018. 17.09.
  8. Публічні бібліотеки: професіоналізм+креативність=сучасна бібліотека. Аналітична довідка до статистичного звіту комунального закладу культури "Централізована система публічних бібліотек" Костянтинівської міської ради за 2020 рік.
  9. Проєкт "Я маю право!" продовжено до 2022 року.
  10. Департамент культури і туризму Полтавської ОДА підписав Меморандум про співпрацю з Регіональним центром БВПД.
  11. Зустрічайте жовтневий випуск щомісячної юридично-просвітницької газети "Правовий вісник".
  12. Чернігівська міська бібліотека імені М. М. Коцюбинського. Центр правової інформації з питань місцевого самоврядування. (дата звернення 16.02.2022).
  13. Грабар Н. Г. Комунікативні практики як складова культури спілкування. Матеріали І Міжнар. наук. електрон. конф. "Культура в процесі духовно-морального розвитку глобального суспільства" ( 21 лют. 2018 р.). Харків : ХНТУСГ, 2018. С. 171–180.
  14. Драгомирецька Н. М., Кандагура К. С., Букач А. В. Комунікативна діяльність в державному управлінні: навч. посіб. Одеса, 2017. URL: Odessa.
  15. Кулицький С. Змістово-функціональна структуризація інформаційного простору в аналітичній роботі наукової бібліотеки. Наук. пр. Нац. б-ки України ім. В. І. Вернадського. 2021. Вип. 61. С. 98–114. doi: https://doi.org/10.15407/np.61.098
  16. Звіт про науково-дослідну роботу "Шляхи під вищення ефективності функціонування соціальних комунікацій в умовах посилення глобальних інформаційних впливів" (заключний) / В. Горовий, М. Закіров, Ю. Половинчак та ін.