Рубан А. - Методи підтримки й розвитку читання: досвід бібліотек України (2023)

  АРХІВ (Всі випуски) /     Зміст випуска (2023, Вип. 69)Ukrainian English

Рубан А.

Методи підтримки й розвитку читання: досвід бібліотек України

Рубрика: Розділ III. Бібліотеки України: особливості діяльності в період воєнного стану

Анотація: У статті на основі публікацій останніх років відображено різноманіття сучасних методів просування книжки й читання, що їх впроваджують у свою діяльність бібліотекарі. Зазначено, що промоція читання – популяризація дитячого читання іякісної книжки для дітей єодним ізключових чинників розвитку суспільства. Найча стіше заходи і проєкти, пов’язані з промоцією читання, реалізовують бібліотеки, громадські організації, фонди. Головною метою підтримки читання є поширення серед громадськості, насамперед дітей і молоді, позитивної думки про нього.Акцентовано увагу на тому, щометоди йформи промоції книжки за останні кілька років істотно змінилися, адже сучасна молода людина насамперед є споживачем комп’ютерних продуктів, особистістю, орієнтованою швидше на сприйняття віртуальної, а не вербальної інформації. Вона краще сприймає інформацію, яку подають яскраво, динамічно, стисло, тому бібліотекарі ведуть активний пошук нестандартних форм, використовуючи в традиційній роботі нові ідеї.Зосереджено увагу на словесних (розповідь, пояснення, бесіда, читання вголос, огляд, лекція, самостійна робота з книжкою), наочних (ілюстрування, демонстрування, самостійне спостереження) і практичних (вправи, практичні, графічні, дослідні роботи) методах, що їх застосовують у формуванні читацького інтересу школярів. Наголошено, що серед практичних методів особливе місце посідає метод проєктів. Для прикладу запропоновано перелік деяких проєктів, реалізованих у бібліотеках України впродовж останніх років. Зауважено, що в залученні дітей до читання важливою є взаємодія бібліотекаря, педагога і батьків. Надано перелік деяких читацьких об’єднань і клубів, зорієнтованих на популяризацію читання, що діють при бібліотеках.Констатовано, що необхідною умовою ефективного популяризування читання залишається вміння бібліотекаря доступно й цікаво говорити про книжку з читачем будь-якої вікової категорії.

Ключові слова: читання, бібліотеки, промоція читання, читацький інтерес, методи підтримки читання, читання вголос, проєктна діяльність, взаємодія, сімейне читання.



Цитованість авторів публікації:

Бібліографічний опис для цитування:
Рубан А. Методи підтримки й розвитку читання: досвід бібліотек України / А. Рубан // Наукові праці Національної бібліотеки України імені В. І. Вернадського. - 2023. - Вип. 69. - С. 169-192. - Режим доступу: http://np.nbuv.gov.ua/doc/npnbuimviv_2023_69_14


Бібліографія:

  1. Бібліотечні форми і методи роботи з читачами різних вікових категорій : метод.-практ. матеріали / Київ. обл. б‑ка для дітей ; [уклад.: О. М. Литвин, Л. П. Соляник ; наук. ред. та відп. за вип. М. П. Зніщенко]. Київ : [КОБдД], 2015. 22 с. (Серія «В практику роботи бібліотек»). URL: https://child-library.kiev.ua/files/KOBDD_bibl_formi.pdf
  2. Білошина Т. В. Взаємодія бібліотекаря, педагога і батьків у залученні дітей до читання. Шк. бібліотекар. 2018. № 6. С. 2–4.
  3. Варданян М. В. Буктрейлер як засіб підвищення читацької актив ності майбутніх учителів початкової школи у навчанні дитячої літератури. Інформ. технології і засоби навчання : електрон. наук. фах. вид. 2018. Т. 64, № 2. С. 39–47. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/ITZN_2018_64_2_6
  4. 10 причин, чому потрібно читати вголос дорослим дітям. BOKMЕL : [інтернет-журн.] / [Ріган МакМахон]. Громад. орг. «Культурна ініціатива «БУКМОЛЬ»». 2017. 11 лип. URL: https://bokmal.com.ua/life/chomu-potribno chytaty-vholos-doroslym-ditiam/
  5. Дитина і книга: погляд крізь призму часу : бібліогр. огляд вид. із фондів Держ. наук.-пед. б-ки України ім. В. О. Сухомлинського / НАПН України, Держ. наук.-пед. б‑ка України ім. В. О. Сухомлинського ; [упоряд. А. І. Рубан ; наук. консультант Л. М. Заліток ; наук. ред. П. І. Рогова]. Київ, 2013. 108 с. (Серія «На допомогу професійній самоосвіті праців ників освітянських бібліотек» ; вип. 8). URL: http://dnpb.gov.ua/wp-content/uploads/2016/01/Dytyna_i_knyga.pdf
  6. Для чого читати вголос? : консультація / Нац. б‑ка України для дітей ; [авт.-уклад. Н. І. Безручко ; літ. ред. О. А. Кадькаленко ; відп. за вип. А. І. Гордієнко]. Київ, 2015. 23 с. (Бібліотечний формат для дітей – нова якість в новому столітті).
  7. Кодлюк Я., Янченко О. Робота з підручником на уроках у початковій школі : посіб. для вчителя початк. шк. Київ : Наш час, 2009. 102, [1] с.
  8. Компаній О. В. Формування читацьких інтересів молодших школярів у теорії та практиці навчання. Пед. альманах. 2013. Вип. 19. С. 65–71. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/pedalm_2013_19_12
  9. Мерчандайзинг у бібліотеці, або Як полегшити вибір книги читачу : консультація / Нац. б‑ка України для дітей ; [авт.-уклад. Н. І. Безручко]. Київ, 2015. 19 с. (Бібліотечний формат для дітей – нова якість в новому столітті).
  10. Нахова Т., Власенко К. Сімейне читання у бібліотеці: перезаванта ження по-миколаївськи. Б‑ка у форматі Д° : [електрон. журн.] / Нац. б‑ка України для дітей, Укр. асоц. працівників б‑к для дітей. 2019. № 2. С. 35–37. URL: http://www.chl.kiev.ua/D0/Book/View/117#page/35/mode/1 up
  11. Нгуен Л. В. Проектні технології в роботі шкільної бібліотеки. Джерело пед. інновацій: інформ. технології в б-ці загальноосвіт. навч. закл. 2015. Вип. 1 (9). С. 65–74.
  12. Обласну бібліотечну акцію на підтримку дитячого читання відзначено на міжнародному рівні / [Херсон.обл.рада]. Херсонщина за день : [інтернет видання]. 2020. 12 трав. URL: http://khor.gov.ua/2020/05/12/20854/
  13. Піманкіна О. В., Каптан Т. М. Метод сторітеллінгу в освітньому процесі школи. Шк. бібліотекар. 2018. № 10. С. 2–7.
  14. Пономаренко Т. А. Формування в молодших школярів першооснов читацької самостійності в процесі роботи з дитячою книжкою. Тавр. вісн. освіти. 2017. № 3. С. 243–251. URL: https://drive.google.com/file/d/0B3AWUScdBCMFbF9jX1dvam5ucW8/view?resourcekey=0-a90F18cPV2VS7 iPz_53-7 g
  15. Савченко О. Методика роботи з ілюстративним матеріалом на уроках літературного читання. Початк. шк. 2016. № 12. С. 4–10.
  16. Спільне читання: чому потрібно читати вголос дітям? / підгот. О. Білик. Бібл. планета. 2021. № 1. С. 26––28.
  17. Стратегія розвитку читання на 2021–2025 роки «Читання як життєва стратегія» : проєкт. Міністерство культури та інформполітики України : [офіц. вебпортал]. Київ, 2021. URL: https://mkip.gov.ua/files/pdf/СТРАТЕГІЯ РОЗВИТКУ ЧИТАННЯ.pdf
  18. 365 казок на ніч: зірки озвучили безкоштовні аудіоказки українською. Гречка : [інформ. портал Кіровоградщини : вебсайт]. 2020. 20 груд. URL: https://gre4 ka.info/suspilstvo/62231–365-kazok-na-nich-zirky-ozvuchyly bezkoshtovni-audiokazky-ukrainskoiu
  19. Фіцула М. М. Педагогіка : навч. посіб. 3‑тє вид., стер. Київ : Академ видав, 2009. 559 с. (Серія «Альма-матер»).
  20. Шевченко О. Популяризація читання з використанням мистецтва фотографування. Бібл. форум: історія, теорія і практика. 2021. № 1. С. 27–30.