Венідиктова А. - Методики визначення якості та ефективності функціонування бібліотек у контексті нормативних документів ISO та ARL (2019)

  АРХІВ (Всі випуски) /     Зміст випуска (2019, Вип. 56)Ukrainian English

Венідиктова А.

Методики визначення якості та ефективності функціонування бібліотек у контексті нормативних документів ISO та ARL

Рубрика: Розділ 1. Розвиток діяльності наукових бібліотек: стандартизація та методичне забезпечення

Анотація: У статті розглянуто методику оцінювання якості та ефективності бібліотечної діяльності LibQUAL Асоціації наукових бібліотек США та Канади (ARL) та систему вимірювання ефективності, яка визначена новими національними і міжнародними стандартами. Порівняно плюси та мінуси кожної системи, запропоновано застосування зведеного індексу ефективності діяльності бібліотеки.

Ключові слова: Асоціація наукових бібліотек (ARL), метод LibQUAL, міжнародні стандарти ISO, якість обслуговування, показники ефективності функціонування, оцінювання впливу бібліотек, соціальна ефективність.



Цитованість авторів публікації:

Бібліографічний опис для цитування:
Венідиктова А. Методики визначення якості та ефективності функціонування бібліотек у контексті нормативних документів ISO та ARL / А. Венідиктова // Наукові праці Національної бібліотеки України імені В. І. Вернадського. - 2019. - Вип. 56. - С. 53-70. doi: https://doi.org/10.15407/np.56.053


Бібліографія:

  1. Білик О., Гудімова Н. Роздуми щодо оцінювання якості роботи бібліотеки. Бібліотечна планета. 2011. № 4. С. 28–32.
  2. Василенко О. М. Вопросы социальной эффективности биб лиотечно- информационной деятельности: проблемы формирования сба лансированной системы показателей библиотечной статистики. Библиотеки национальных академий наук: проблемы функционирования, тенденции развития. 2012. Вып. 10. С. 116–129.
  3. Кук К., Хит Ф., Томпсон Б. Новая культура оценки: предварительный доклад об обзоре качества обслуживания Ассоциации научных библиотек. 66th IFLA Council and General Conference, August. 13–18, 2000. URL: https://archive.ifla.org/IV/ifla66/papers/028-129r.pdf.
  4. Линден И. Л. Новый инструмент оценки качества библиотечного обслуживания – SERVQUAL/LibQUAL. Научные и технические библиотеки. 2008. № 4. С. 45–54.
  5. Мацей О. О. Показники ефективності роботи бібліотек. Система між народних стандартів якості у бібліотечному застосуванні. Бібліотека в освітньому просторі: Інформаційний бюлетень. 2012. № 14. URL: http:// lib.khnu.km.ua/about_library/metodob/Buleten14/buleten14.htm#met.
  6. Методи та процедури оцінювання впливу бібліотек. Інформація та документація. Methods and procedures for assessing the impact of libraries. Information and documentation : ДСТУ ISO 16439:2016 : (ISO 16439:2014, IDT). [Чинний від 2016-09-01]. Київ : ДП «УкрНДНЦ», 2016. 82 с.
  7. Показники функціонування бібліотек. Інформація та документація. Library performance indicators. Information and documentation. ДСТУ ISO 11620:2016 : (ISO 11620:2014, IDT). [Чинний від 2016-09-01]. Київ :ДП «УкрНДНЦ», 2016. 100 с.
  8. Полл Р., Бокхорст П. Измерение качества работы. Москва : Логос, 2001. 152 с.
  9. Редькина Н. С. Обзор современных методов оценки качества обслуживания пользователей библиотек. Библиосфера. 2016. № 3. С. 65–73.
  10. Романов П. С. Комплексный подход к измерению эффективности работы библиотеки (зарубежный опыт). Библиотековедение. 2009. № 2. С. 90–96.
  11. Системи управління якістю. Вимоги: ДСТУ ISO 9001:2015: (ISO 9001:2015, IDT). [Чинний від 2016-07-01]. Київ : ДП «УкрНДНЦ», 2016. 22 с.
  12. Солоіденко Г. І. Ефективність роботи академічних бібліотек. Сучасні проблеми діяльності бібліотеки в умовах інформаційного суспільства = Modern problems of library activity in the conditions of information society. Матеріали п’ятої міжнар. наук. конф. (Львів, 11–12 вересня 2013 р.), Львівська політехніка. Львів, 2013. С. 154–163.
  13. Ткаченко Т. П. Вимiрювання ефективності та результативності бібліотечної діяльності. Молодий вчений. 2015. № 4. С. 132–135. URL: http://molodyvcheny.in.ua/files/journal/2015/4/105.pdf.
  14. Чудинова В. П. Измерение ценности и критерии эффективности деятельности библиотек: зарубежный опыт : научно-практическое пособие, Москва : Литера, 2011. 254 с.
  15. Шемаєва Г. В. Вимірювання якості діяльності бібліотек внз: зарубіжний досвід. Вимірювання в бібліотеках: оцінка ефективності та якості роботи. Матеріали інтернет-конференції (Харків, 6–10 червня 2017 р.). URL:http://openarchive.nure.ua/bitstream/document/3743/3/KhDAK_Shemaieva_HV.pdf.
  16. Яковенко О. Г. Вплив бібліотек і бібліотечних сервісів на суспільство: аспекти стандартизації. Бібліотекознавство. Документозн авство. Інформологія. 2018. № 4. С. 29–35.
  17. Thompson, B., Kyrillidou, М., Cook, С. Does using item sampling methods in library service quality assessment compromise data integrity?: A LibQUAL+® Lite study. Qualitative and Quantitative Methods in Libraries. Proceedings of the 2nd International Conference. (Chania, May 2010). URL: http://libqual.org/documents/LibQual/publications/lq_gr_2.pdf.
  18. Thompson, B., Cook, C., and Heath, F. How many dimensions does it take to measure users’ perceptions of libraries? A «LibQUAL+» study. portal: Libraries and the Academy. 2001. Vol. 1. N 2. P. 129–138. URL: https://www.libqual.org/documents/admin/Howmanydimensions.pdf.