Добко Т. - Організація консультаційних послуг у залі каталогів Національної бібліотеки України імені В. І. Вернадського: pro et contra, Тарасенко Н., Кузьменко Г. (2021)

  АРХІВ (Всі випуски) /     Зміст випуска (2021, Вип. 62)Ukrainian English

Добко Т., Тарасенко Н., Кузьменко Г.

Організація консультаційних послуг у залі каталогів Національної бібліотеки України імені В. І. Вернадського: pro et contra

Рубрика: Розділ 3. Довідково-бібліографічні ресурси

Анотація: Мета дослідження – проаналізувати питання використання читачами та персоналом електронного та традиційного довідково-пошукового апарату Національної бібліотеки України імені В. І. Вернадського, доцільності збереження консультаційних послуг. Методологія дослідження спирається на комплекс наукових принципів і методів. Застосовувалися історичний та порівняльний методи, а також загальнонаукові методи, зокрема системний та структурно-функціональний. Поряд з емпіричними (спостереження, порівняння, опис) та теоретичними (аналіз, синтез, узагальнення, моделювання) загальнонауковими методами дослідження залучалися спеціальні – інформаційно-комунікаційні методи. Наукова новизна. Вперше здійснено порівняльний аналіз використання при пошуку документів карткових та електронних каталогів. Розглянуто традиційні помилки, які користувачі роблять під час оформлення вимог на різні види документів. Досліджено питання використання читачами та персоналом електронного та традиційного довідково-пошукового апарату. Розглядаються професійні вимоги до консультантів-бібліографів, діалогове спілкування бібліотекаря та читача. Вказано на труднощі, з якими стикаються читачі при самостійному пошуку необхідної інформації. Розглянуто особливості адресних і уточнювальних бібліографічних довідок, що виконують бібліографи-консультанти сектору інформаційно-пошукових систем НБУВ. За результатами щорічних звітів НБУВ 2018–2019 рр. здійснено аналіз динаміки зростання потреб читачів у наданні інформаційно-консультаційних послуг. Обґрунтовується необхідність збереження таких послуг у НБУВ. Висновки. Традиційні каталоги й надалі залишаються затребуваними і разом з електронними каталогами доповнюють один одного при ретроспективному пошуку інформації. Значне збільшення кількості звернень читачів за консультаціями до бібліографів в залі каталогів доводить необхідність збереження посад консультантів-бібліографів і вимагає постійного підвищення їхнього фахового рівня з навігації в інформаційних ресурсах.

Ключові слова: бібліотечна справа, інформаційно-пошукові системи, консультаційна допомога, Національна бібліотека України імені В. І. Вернадського.



Цитованість авторів публікації:

Бібліографічний опис для цитування:
Добко Т. Організація консультаційних послуг у залі каталогів Національної бібліотеки України імені В. І. Вернадського: pro et contra / Т. Добко, Н. Тарасенко, Г. Кузьменко // Наукові праці Національної бібліотеки України імені В. І. Вернадського. - 2021. - Вип. 62. - С. 367-383. doi: https://doi.org/10.15407/np.62.367


Бібліографія:

  1. Беліна Л., Голубєв Ю., Коновал Л. Інформаційні запити читачів наукової бібліотеки: основні пріоритети та шляхи їх дослідження. Наукові праці Національної бібліотеки України імені В. І. Вернадського. 2010. Вип. 28. С. 7–17.
  2. Беліна Л., Власенко Н. Розвиток обслуговування користувачів наукової бібліотеки в умовах інформаційного суспільства. Наукові праці Національної бібліотеки України імені В. І. Вернадського. 2013. Вип. 38. С. 280–293.
  3. Бєліна Л. Основні фактори впливу на створення професійного іміджу бібліотекаря відділу обслуговування. Наукові праці Національної бібліотеки України імені В. І. Вернадського. 2003. Вип. 11. С. 45–51.
  4. Головащук А. Каталоги Національної бібліотеки України імені В. І. Вернадського: дивлячись у майбутнє, шануємо минуле. Бібліотечний вісник. 2018. № 5. С. 22–27.
  5. Добко Т. В. Бібліографічний покажчик у системі довідково-бібліографічної діяльності: історія та сучасність. Наукові праці Національної бібліотеки України імені В. І. Вернадського. 2016. Вип. 44. С. 499–511.
  6. Добко Т. Кадри довідково-бібліографічних служб у контексті вимог інформаційного суспільства. Бібліотечний вісник. 2012. № 5. С. 35–44.
  7. Каліберда Н. Моніторинг ефективності використання електронного каталогу Національної бібліотеки України імені В. І. Вернадського. Наукові праці Національної бібліотеки України імені В. І. Вернадського. 2002. Вип. 8. С. 88–96.
  8. Карткові каталоги в системі науково-інформаційних ресурсів Національної бібліотеки України імені В. І. Вернадського / НАН України, Нац. б-ка України ім. В. І. Вернадського ; уклад. : Г. А. Кузьменко, Т. П. Медвідь ; відп. ред. Т. В. Добко. Київ, 2015. 47 с.
  9. Каталоги Національної бібліотеки України імені В. І. Вернадського : довідник / НАН України, Нац. б-ка України ім. В. І. Вернадського ; уклад. : Ю. Л. Фіх, Т. В. Добко, наук. ред. Т. П. Павлуша ; відп. ред. Т. В. Добко. Київ, 2017. 72 с.
  10. Колесник Е. А. Библиографическая доработка читательских требований в Центральной научной библиотеке АН Украинской СССР. Оптимизация рабты по обслуживанию читателей : сб. науч. тр. Москва, 1985. С. 98–104.
  11. Сіра І., Сенченко В. Система комплексного галузевого обслуговування користувачів документами природничого та технічного профіля: формування, сучасний стан та перспективи. Наукові праці Національної бібліотеки України імені В. І. Вернадського. 2002. Вип. 8. С 77–83.