np.nbuv.gov.ua
ISSN 2224-9516 (Print)
ISSN 2224-9524 (Online)
АРХІВ (Всі випуски) / Зміст випуска (2021, Вип. 62)
Добко Т., Тарасенко Н., Кузьменко Г. Організація консультаційних послуг у залі каталогів Національної бібліотеки України імені В. І. Вернадського: pro et contraРубрика: Розділ 3. Довідково-бібліографічні ресурси Анотація: Мета дослідження – проаналізувати питання використання читачами та персоналом електронного та традиційного довідково-пошукового апарату Національної бібліотеки України імені В. І. Вернадського, доцільності збереження консультаційних послуг. Методологія дослідження спирається на комплекс наукових принципів і методів. Застосовувалися історичний та порівняльний методи, а також загальнонаукові методи, зокрема системний та структурно-функціональний. Поряд з емпіричними (спостереження, порівняння, опис) та теоретичними (аналіз, синтез, узагальнення, моделювання) загальнонауковими методами дослідження залучалися спеціальні – інформаційно-комунікаційні методи. Наукова новизна. Вперше здійснено порівняльний аналіз використання при пошуку документів карткових та електронних каталогів. Розглянуто традиційні помилки, які користувачі роблять під час оформлення вимог на різні види документів. Досліджено питання використання читачами та персоналом електронного та традиційного довідково-пошукового апарату. Розглядаються професійні вимоги до консультантів-бібліографів, діалогове спілкування бібліотекаря та читача. Вказано на труднощі, з якими стикаються читачі при самостійному пошуку необхідної інформації. Розглянуто особливості адресних і уточнювальних бібліографічних довідок, що виконують бібліографи-консультанти сектору інформаційно-пошукових систем НБУВ. За результатами щорічних звітів НБУВ 2018–2019 рр. здійснено аналіз динаміки зростання потреб читачів у наданні інформаційно-консультаційних послуг. Обґрунтовується необхідність збереження таких послуг у НБУВ. Висновки. Традиційні каталоги й надалі залишаються затребуваними і разом з електронними каталогами доповнюють один одного при ретроспективному пошуку інформації. Значне збільшення кількості звернень читачів за консультаціями до бібліографів в залі каталогів доводить необхідність збереження посад консультантів-бібліографів і вимагає постійного підвищення їхнього фахового рівня з навігації в інформаційних ресурсах. Ключові слова: бібліотечна справа, інформаційно-пошукові системи, консультаційна допомога, Національна бібліотека України імені В. І. Вернадського. Цитованість авторів публікації:
Бібліографічний опис для цитування: Бібліографія:
|