Кропочева Н.
Інформаційно-бібліотечні ресурси з питань педагогіки та освіти (за матеріалами сайтів бібліотек університетів Німеччини)Рубрика: Розділ 1. Розвиток діяльності наукових бібліотек в умовах трансформації наукових комунікацій Анотація: Предмет дослідження: інформаційні ресурси бібліотек університетів Німеччини. Сформовано вибірку із дванадцяти бібліотек, критеріями добору до якої слугували показники: універсальність комплектування фондів; наявність в структурі інформаційних ресурсів зібрань рідкісних, рукописних та старовинних видань; участь в мережі бібліотек Німеччини. Постановку проблеми розкрито через співставлення практичних аспектів проблеми створення інформаційно-бібліотечних ресурсів з питань освіти та педагогіки і визначення складників змістового наповнення та композиційного оформлення сайтів зазначених бібліотек. Мету розвідки визначено через виконання низки таких завдань: встановлення особливостей генерації електронних ресурсів та рівнів доступу до контенту користувачів різних цільових груп. Методи дослідження: методологію дослідження репрезентовано низкою емпіричних та теоретичних методів наукового пізнання, методу вебометричного аналізу баз даних, згенерованих та представлених на сайтах бібліотек закладів вищої освіти Німеччини. Результати дослідження артикульовано у такий спосіб: в університетах першого типу бібліотеками здійснюються функції центральної та периферійної бібліотечної структури, інформаційно-бібліотечні ресурси з питань педагогіки і освіти експортуються з OPAC (Online public access catalog) і KVK (Karlsruher virtuelle katalog). В університетах з двоконтурною структурою бібліотек на сайті представлено ресурси освітнього і педагогічного призначення, у відділеннях бібліотек відображено ресурси спеціалізованого спрямування. Новизна наукової розвідки полягає у виявленні особливостей інформаційних ресурсів зазначеної тематики, орієнтованих на освітні потреби студентів, зокрема оприлюдненні інтернет-ресурси навчального характеру. Практичне значення: розміщені на порталі Pädagogik інформаційні джерела формують політематичні, різнорідні мережеві джерела, мінімізуючи пошуки в мережі Інтернет, створюючи та поглиблюючи комунікаційні зв’язки працівників бібліотечних установ з користувачами різних категорій. Означені особливості формування інформаційних ресурсів в бібліотеках закладів освіти Німеччини формують інформаційне поле для проведення досліджень в руслі засвоєння способів формування баз даних навчального характеру, представлених на сайтах бібліотек закладів вищої освіти Німеччини. Ключові слова: бібліотека університету, Німеччина, бібліотечна мережа, фонди, інформаційно-бібліотечні ресурси з питань освіти і педагогіки.
Цитованість авторів публікації:
Бібліографічний опис для цитування: Кропочева Н. Інформаційно-бібліотечні ресурси з питань педагогіки та освіти (за матеріалами сайтів бібліотек університетів Німеччини) / Н. Кропочева // Наукові праці Національної бібліотеки України імені В. І. Вернадського. - 2021. - Вип. 62. - С. 99-121. doi: https://doi.org/10.15407/np.62.099
Бібліографія: - Вербіцька О. Державна і університетська бібліотека Нижньої Саксонії: історія і внесок в інформаційне забезпечення навчального та наукового процесів. Наук. пр. Нац. б-ки України ім. В. І. Вернадського. 2011. Вип. 31. С. 14–26.
- Геллер Л. Бібліотека у світі відкритого доступу до інформації. Бібліотечний вісник. 2009. № 5. С. 9–10.
- Давидова І. О. Інноваційна політика бібліотек України: зміст та стратегії розвитку в інформаційному суспільстві : дис. … д-ра соц. комун.; спец.: 27.00.03 Книгознавство, бібліотекознавство, бібліографознавство. ХДАК. Х., 2008. 262 арк.
- Дем’янюк Л. Сучасні напрями розвитку інформаційно-комунікаційної діяльності наукових бібліотек (За матеріалами зарубіжних фахових видань). Наук. пр. Нац. б-ки України ім. В. І. Вернадського. 2016. Вип. 44. С. 20–33.
- Зефельдт Ю., Сире Л. Двери в прошлое и будущее – библиотеки в Германии (Изд. по заказу Библ. и информ. Сообщества Германии (BID) / предисл. Барбари Лизон. 3-е исправл. изд. Хильдесхайм, Цюрих, Нью-Йорк, 2007. 98 с.
- Малолєтова Н. Німецька національна бібліотека у Лейпцигу: основні напрями діяльності. Бібліотечний вісник. 2010. № 6. С. 34–39.
- Час знання – Німецька цифрова бібліотека. Goethe-Institut в Україні. (Дата звернення: 10.11.12).
- Костик М. В. Онлайн-послуги та ресурси американських та німецьких наукових бібліотек. Використання інструментів веб-технологій як основа розширення бібліотечних онлайн-послуг у формуванні сучасного іміджу бібліотеки. Матеріали наук.-практ. інтернет-конф. (Ужгород, 18–25 черв. 2019.); ДВНЗ «Ужгор. нац. ун-т.», Наук. б-ка. Ужгород, 2019. URL: (дата звернення 11.12.2020).
- Степанюк О. Л. Нижньосаксонська земельна й університетська бібліотека в Геттінгені (Німеччина) як приклад вдалого симбіозу публічної та наукової установи : [презентація]. University Library at a New Stage of Social Communications Development. Матеріали IV міжнар. наук.-практ. конф. (Дніпро, 3–4 жовт. 2019 р.). Дніпро, 2019. (дата звернення 10.11.2020).
- Althaus, Bernd, Hentschke, Jana, Heuvelmann, Reinhold, Löhden, Aenne. SWIB14 – Diesechste «Semantic Webin Libraries Conference»: Bibliotheken, Daten, Anwendungenund Linked Data. Zeitschriftfür Bibliothekswesen und Bibliographie. 2015. Jahrgang 62. Heft 2. S. 115–120. Zuletztgeprüftam: 15.11.2020. doi: https://doi.org/10.3196/186429501562287
- Deutsche Digitale Bibliothek: das Portal für Kultur und Wissenschaft. 24.12.2020.
- Diedigitale Transformationmeistern. Aktuelle Entwicklung eninder Bibliotheks- und informations wissenschaftlichen Aus- und Weiterbildung. Bibliothek Forschung und Praxis. 2018. Band 42, Heft 3.S. 441–452. Zuletztgeprüftam: 25.12.2020. doi: https://doi.org/10.1515/bfp-2018-0053
- Jonas Tiepmar, Jens Mittelbach, Melanie Kaiser, Daniela Dobeleit, Paul Schwanse, Uta Fröhner und Maik Jähne. Wissen kommt von Machen. Bibliothek Forschung und Praxis. 2018. Vol. 42 (1). S. 69–82. Zuletztgeprüftam: 22.12.2020. doi: https://doi.org/10.1515/bfp-2018-0009
- Klaus Gantert, Günther Neher und Frauke Schade. Diedigitale Transformation meistern. Aktuelle Entwicklung eninder Bibliotheks- undinforma tionswissenschaftlichenAus- und Weiterbildung. BibliothekForschungundPraxis. 2018. Band 42. Heft 3. S. 441–452. (zuletzt geprüft am: 22.12.2020). doi: https://doi.org/10.1515/bfp-2018-0053
- Irmgard Siebert. Die Strategie der Universitäts- und Landesbibliothek Düsseldorf 2016 bis 2021. 2016. Bibliotheksdienst. Volume 50: Issue 8. S. 698–711. (zuletztgeprüftam: 25.12.2020). doi: https://doi.org/10.1515/bd-2016-0089
- Sabine Stummeyer. Open Educational Resources im Hochschulbereich. Neue Aufgaben für Bibliotheken. Digitale Medien. In der Hochschullehre. Eine Publikationsreihe des ELAN e.V. Band 7. Münster; New York: Waxmann 2019. S. 157–165. (Zuletztgeprüftam: 23.12.2020).
|