Прокопенко Л. - Освітній потенціал е-форм підвищення кваліфікації бібліотекарів (із досвіду ІФЛА) (2023)

  АРХІВ (Всі випуски) /     Зміст випуска (2023, Вип. 68)Ukrainian English

Прокопенко Л.

Освітній потенціал е-форм підвищення кваліфікації бібліотекарів (із досвіду ІФЛА)

Анотація: Мета статті – розглянути основні характеристики вебінарів як найпоширенішої е-форми підвищення кваліфікації бібліотекарів, визначити їх освітній потенціал, проаналізувати особливості вебінарів ІФЛА, обґрунтувати їх ефективність та окреслити значення для професійного розвитку бібліотекарів України. Методологічною основою дослідження є загальнонаукові засади об’єктивності, комплексності, наступності та всебічності. З позицій наукової методології проблема розглядається на основі системного підходу. Досягнення поставленої мети здійснювалося за допомогою системи загальнонаукових та бібліотекознавчих методів: теоретичних (аналіз, синтез тощо), емпіричних (опис), оглядово-аналітичного, порівняльного, термінологічного та інших. Наукова новизна полягає у дослідженні дидактичних можливостей вебінарів для бібліотекарів як е-форми підвищення кваліфікації, виявленні особливостей вебінарів ІФЛА, визначенні їх ефективності та перспектив використання для підвищення кваліфікації бібліотекарів України. Висновки. Розглянуто сутність вебінарів як найпоширенішої е-форми підвищення кваліфікації бібліотекарів, охарактеризовано їхні переваги і недоліки. Доведено, що вебінар як засіб підвищення кваліфікації бібліотекарів яскраво демонструє переваги навчання на основі використання е-контенту та е-співпраці учасників освітнього процесу, що є прикметною особливістю отримання освіти у сучасному світі, розширюючи можливості доступу різних категорій учасників до якісного навчання та підвищення кваліфікації завдяки застосуванню інформаційно-комунікаційних та інноваційних освітніх технологій. Узагальнено інформацію про організацію професійних вебінарів для бібліотекарів різними структурними підрозділами ІФЛА. Наголошено на цінності і важливості вивчення й опрацювання досвіду організації та проведення подібних заходів для удосконалення вітчизняної практики підвищення кваліфікації бібліотекарів і поліпшення рівня підготовки лекторів та викладачів.

Ключові слова: підвищення кваліфікації бібліотекарів, бібліотечна освіта, ІФЛА, міжнародне бібліотечне співробітництво, дистанційне навчання, освіта впродовж життя, неформальна освіта бібліотекарів, вебінари.



Цитованість авторів публікації:

Бібліографічний опис для цитування:
Прокопенко Л. Освітній потенціал е-форм підвищення кваліфікації бібліотекарів (із досвіду ІФЛА) / Л. Прокопенко // Наукові праці Національної бібліотеки України імені В. І. Вернадського. - 2023. - Вип. 68. - С. 236-249. doi: https://doi.org/10.15407/np.68.236


Бібліографія:

  1. Димар Н. Вебінар як форма навчання під час опанування студентами медичної біології. Інноваційна педагогіка. 2021. Вип. 39. С. 278–282. doi: https://doi.org/10.32843/2663-6085/2021/39.57
  2. Іванова М., Білінець Н. Нормативно-правове забезпечення підготовки та підвищення кваліфікації працівників бібліотечної справи. Бібліотечний форум: історія, теорія і практика. 2020. № 4. С. 5–7.
  3. Клименко О., Сокур О. Дистанційне навчання бібліотечних працівників Національної академії наук України: теоретико-методологічні засади. Бібліотекознавство. Документознавство. Інформологія. 2022. № 2. С. 87–92. doi: https://doi.org/10.32461/2409-9805.2.2022.263978
  4. Клименко О., Сокур О. Розбудова системи підвищення кваліфікації бібліотекарів у Національній бібліотеці України імені В. І. Вернадського: від традицій до інновацій. Записки Львівської національної наукової бібліотеки України імені В. Стефаника. 2019. Вип. 11. С. 550–558.
  5. Котяк В. Вебінари як засоби навчання у сучасній системі освіти. Наукові записки Ніжинського державного університету імені Миколи Гоголя. Сер. Психолого-педагогічні науки. 2011. № 7. С. 130–133.
  6. Кухаренко В. Використання вебінарів у навчальному процесі. Комп’ютер у школі та сім’ї. 2011. № 2. С. 12–16.
  7. Лук’янова Л. Неформальна освіта дорослих як невід’ємна складова освіти впродовж життя. Вісник Черкаського університету. Сер. Педагогічні науки. 2012. Вип. 1. С. 94–97.
  8. Макеєва І. Форми і методи професійного навчання співробітників бібліотек вищих навчальних закладів. Бібліотечний вісник. 2009. № 4. С. 37–43.
  9. Морзе Н., Кочарян А., Варченко-Троценко Л. Вебінари як засіб підвищення кваліфікації викладачів. Інформаційні технології і засоби навчання. 2014. Т. 42, вип. 4. С. 118–130. doi: https://doi.org/10.33407/itlt.v42i4.1107
  10. IFLA Events calendar: Discover opportunities to engage and connect with the global library field!
  11. IFLA Guidelines for continuing professional development: principles and best practices / Jana Varlejs, with input from Vivian Lewis, Susan Schnuer, Juanita Jarade Sumar ; Continuing Professional Development and Workplace Learning IFLA Section. 2nd ed. Netherlands: International Federation of Library Associations and Institutions (IFLA), 2016. 83 р. Дата публ.: черв. 2016.
  12. IFLA Strategy 2019–2024. Netherlands: International Federation of Library Associations and Institutions (IFLA), 2019. 8 р. Дата публ.: верес. 2016.