Шемаєва Г. - Нові бібліотечні ролі в системі наукових комунікацій у контексті відкритої науки, Прилуцька А. (2023)

  АРХІВ (Всі випуски) /     Зміст випуска (2023, Вип. 68)Ukrainian English

Шемаєва Г., Прилуцька А.

Нові бібліотечні ролі в системі наукових комунікацій у контексті відкритої науки

Анотація: Метою статті є висвітлення нових ролей у діяльності зарубіжних бібліотек з підтримки наукової комунікації в умовах розвитку відкритої науки, що виходять за межі традиційних. Методологія. Для досягнення означеної мети здійснено пошук та аналіз зарубіжних публікацій за темою дослідження, їхній контент-аналіз, систематизацію, узагальнення. Наукова новизна полягає в тому, що обґрунтовується підтримка наукових комунікацій як центральна бібліотечна послуга, яка зміщується від надання доступу до активної співпраці з науковцями протягом усього дослідницького процесу. Висновки. У зарубіжному досвіді бібліотеки активно долучаються до виконання нових ролей у системі наукових комунікацій. Вони формують у співпраці з інформаційними фахівцями, дослідниками відкриті дослідницькі інфраструктури та сприяють руху багатошляхового відкритого доступу серед користувачів бібліотек; відіграють важливу роль у плануванні, створенні, обміні та архівуванні даних FAIR і відкритих досліджень; започатковують практики RDM, аналітики великих даних, формування культури відкритої науки; долучаються до проєктів громадянської науки. У проактивних бібліотеках відбувається створення спеціальних відділів, орієнтованих на підтримку дослідницького процесу; служб управління даними досліджень; центрів зберігання розподілених даних. Виокремлюється професія бібліотекаря наукової комунікації: розробник політики, бібліотекар даних, куратор даних, викладач / тренер, науковець / аналітик даних, консультант, комунікативний менеджер. Нові бібліотечні ролі потребують узгодженого розвитку між бібліотечною практикою та професійною освітою. Постає завдання оновлення освітніх програм із врахуванням нових бібліотечних ролей у контексті відкритої науки.

Ключові слова: бібліотека, наукові комунікації, відкрита наука, відкритий доступ, управління дослідницькими даними, компетенції бібліотечних фахівців, інформаційно-бібліотечна освіта, зарубіжний досвід.



Цитованість авторів публікації:

Бібліографічний опис для цитування:
Шемаєва Г. Нові бібліотечні ролі в системі наукових комунікацій у контексті відкритої науки / Г. Шемаєва, А. Прилуцька // Наукові праці Національної бібліотеки України імені В. І. Вернадського. - 2023. - Вип. 68. - С. 301-315. doi: https://doi.org/10.15407/np.68.301


Бібліографія:

  1. Бібліотечні портали знань : монографія / відп. ред.: К. В. Лобузіна ; НАН України, Нац. б-ка України ім. В. І. Вернадського. Київ, 2022. 378 с.
  2. Бруй О. М. Роль бібліотеки у розробленні та реалізації політики відкритої науки університету. На прикладі КПІ ім. Ігоря Сікорського. University Library at a new Stage of Social Communications Development : матеріали VIІ міжнар. конф., м. Дніпро, Наукова бібліотека УДУНТ, 6–7 жовтня 2022 р. Дніпро, 2022.
  3. Костирко Т. М. Філософія відкритості: нові виклики до університетських бібліотек. Бібліотека ХХІ століття: виклики, нові можливості, перспективи : всеукр. наук.-практ. конф., Миколаїв, 2019.
  4. Лобузіна К. В., Гарагуля С. С., Коновал Л. В., Лобузін І. В. Бібліотека цифрового суспільства в забезпеченні системної підтримки наукових досліджень. Бібліотекознавство. Документознавство. Інформологія. 2020. № 4. С. 5–12.
  5. Ahmad K., Zheng J., Rafi M. An analysis of academic librarians competencies and skills for implementation of big data analytics in libraries: A correlational study. Data Technologies and Applications. 2019. N 53 (2). P. 201–216.
  6. Bradley C. Academic Librarians, Open Access, and the Ethics of Care. Journal of Librarianship and Scholarly Communication. 2021. N 9 (General Issue). eP2418. doi: https://doi.org/10.31274/jlsc.12914
  7. Chew A. W., Oo C. Z., Wong A. L., Gladding, J. An initial evaluation of research data management online training at the University of New South Wales. IFLA Journal. 2022. N 48 (4). P. 510–522. doi: https://doi.org/10.1177/03400352211054120
  8. Dempsey L., Malpas C. Academic Library Futures in a Diversified University System / Ed. N. W. Gleason. Higher Education in the Era of the Fourth Industrial Revolution. 2018. P. 65–89. Springer Singapore. doi: https://doi.org/10.1007/978-981-13-0194-0_4
  9. Graaf M. Open Science Services by Research Libraries: Organizational perspectives; a LIBER and ADBU report. 2023.
  10. Hansen J. S., Gadegaard S., Hansen K. K., Larsen A. V. Research data management challenges in citizen science projects and recommendations for library support services. A scoping review and case study. Data Science Journal. 2021. N 20 (1). P. 1–29. doi: https://doi.org/10.5334/dsj-2021-025
  11. Hoel T., Chen W. Gregersen A. B. Are Norwegian academic librarians ready to share usage data for learning analytics? Nordic Journal of Information Literacy in Higher Education. 2018. N 10 (1). P. 4–17.
  12. Kaarsted T., Blake O., Nielsen K. H., Alving B., Rasmussen L. T., Overgaard A.K., Hansen S. M-B. How European Research Libraries Can Support Citizen-Enhanced Open Science. Open Information Science. doi: https://doi.org/10.1515/opis-2022-0146
  13. Ignat T., Cavalier D., Nickerson, C. Citizen science and libraries: Waltzing towards a collaboration. Mitteilungen der Vereinigung. Österrichischer Bibliothekarinnen und Bibliothekare. 2019. N 72 (2), P. 328–336. doi: https://doi.org/10.31263/voebm.v72i2.3047
  14. Jean P. Sh., Rong T. The collaborative creation of a Research Data Management Librarian Academy (RDMLA). Information Services and. 2019. Use. 39. P. 243–247. doi: https://doi.org/10.3233/ISU-190050
  15. Calarco P., Shearer K., Schmidt B. [etc.]. Librarians' Competencies Profile for Scholarly Communication and Open Access. 2016.
  16. Martin-Melon R., Hernández-Pérez T., Martinez-Cardama S. Research dataservices (RDS) in Spanish academic libraries. Journal of Academic Librarianship. 2023. N 49. P. 4. doi: https://doi.org/10.1016/j.acalib.2023.102732
  17. Morais R., Saenen B., Garbuglia F., Berghmans F., Gaillard V. From principles to practices: Open Science at Europe's universities. 2020–2021 EUA Open Science survey results. European University Association. 2021.
  18. Wesolek A., Thomas W. J., Dresselhaus A. [etc.]. NASIG Core Competencies for Scholarly Communication Librarians. 2017.
  19. Robinson E. Creative Commons for Educators and Librarians. Journal of Librarianship and Scholarly Communication. 2021. N 9 (General Issue). eP2414. doi: https://doi.org/10.31274/ jlsc.12904
  20. Sandy H. M., Million A. J., Hudson-Vitale C. Innovating support for research: The coalescence of scholarly communication? College and Research Libraries. 2020. N 81 (2). P. 193–214.
  21. Schmidt B., Shearer K. Librarians' Competencies Profile for Research Data Management. 2016.
  22. Shemaieva H. V., Kostyrko T. M. Formation and Use of Open Access Resourcesin University Libraries during the Pandemic and Martial Law in Ukraine. Universityn Library at a New Stage of Social Communications Development. Conference Proceedings. 2022. N 7. P. 147–154. doi: https://doi.org/10.15802/unilib/2022_270822
  23. Smits D., Teperek M. Research Data Management for Master's Students: From Awareness to Action. Data Science Journal. 2020. N 19. P. 30-30. doi: https://doi.org/10.5334/dsj-2020-030
  24. Sultan M., Rafiq M. Open access information resources and university libraries: Analysis of perceived awareness, challenges, and opportunities. Journal Acad. Libr. 2021. N 4. doi: https://doi.org/10.1016/j.acalib.2021.102367
  25. Tammaro A. M., Matusiak K. K., Sposito F. A. [etc.]. Data curator's roles and responsibilities: An international perspective. Libri. 2019. N 69 (2). P. 89–104.
  26. Tzanova S. Changes in academic libraries in the era of Open Science. Educationfor Information. 2020. N 36. P. 281–299. doi: https://doi.org/10.3233/EFI-190259
  27. UNESCO Recommendation on Open Science. Paris : UNESCO. doi: https://doi.org/10.5281/zenodo.5834767
  28. Wilson K., Neylon C., Brookes-Kenworthy C., Hosking R. "Is the library open?": Correlating unaffiliated access to academic libraries with open access support. LIBER Quarterly: The Journal of the Association of European Research Libraries.2019. N 29, 1. P. 1–33. doi: https://doi.org/10.18352/lq.10298