Шемаєва Г., Прилуцька А.
Нові бібліотечні ролі в системі наукових комунікацій у контексті відкритої наукиАнотація: Метою статті є висвітлення нових ролей у діяльності зарубіжних бібліотек з підтримки наукової комунікації в умовах розвитку відкритої науки, що виходять за межі традиційних. Методологія. Для досягнення означеної мети здійснено пошук та аналіз зарубіжних публікацій за темою дослідження, їхній контент-аналіз, систематизацію, узагальнення. Наукова новизна полягає в тому, що обґрунтовується підтримка наукових комунікацій як центральна бібліотечна послуга, яка зміщується від надання доступу до активної співпраці з науковцями протягом усього дослідницького процесу. Висновки. У зарубіжному досвіді бібліотеки активно долучаються до виконання нових ролей у системі наукових комунікацій. Вони формують у співпраці з інформаційними фахівцями, дослідниками відкриті дослідницькі інфраструктури та сприяють руху багатошляхового відкритого доступу серед користувачів бібліотек; відіграють важливу роль у плануванні, створенні, обміні та архівуванні даних FAIR і відкритих досліджень; започатковують практики RDM, аналітики великих даних, формування культури відкритої науки; долучаються до проєктів громадянської науки. У проактивних бібліотеках відбувається створення спеціальних відділів, орієнтованих на підтримку дослідницького процесу; служб управління даними досліджень; центрів зберігання розподілених даних. Виокремлюється професія бібліотекаря наукової комунікації: розробник політики, бібліотекар даних, куратор даних, викладач / тренер, науковець / аналітик даних, консультант, комунікативний менеджер. Нові бібліотечні ролі потребують узгодженого розвитку між бібліотечною практикою та професійною освітою. Постає завдання оновлення освітніх програм із врахуванням нових бібліотечних ролей у контексті відкритої науки. Ключові слова: бібліотека, наукові комунікації, відкрита наука, відкритий доступ, управління дослідницькими даними, компетенції бібліотечних фахівців, інформаційно-бібліотечна освіта, зарубіжний досвід.
Цитованість авторів публікації:
Бібліографічний опис для цитування: Шемаєва Г. Нові бібліотечні ролі в системі наукових комунікацій у контексті відкритої науки / Г. Шемаєва, А. Прилуцька // Наукові праці Національної бібліотеки України імені В. І. Вернадського. - 2023. - Вип. 68. - С. 301-315. doi: https://doi.org/10.15407/np.68.301
Бібліографія: - Бібліотечні портали знань : монографія / відп. ред.: К. В. Лобузіна ; НАН України, Нац. б-ка України ім. В. І. Вернадського. Київ, 2022. 378 с.
- Бруй О. М. Роль бібліотеки у розробленні та реалізації політики відкритої науки університету. На прикладі КПІ ім. Ігоря Сікорського. University Library at a new Stage of Social Communications Development : матеріали VIІ міжнар. конф., м. Дніпро, Наукова бібліотека УДУНТ, 6–7 жовтня 2022 р. Дніпро, 2022.
- Костирко Т. М. Філософія відкритості: нові виклики до університетських бібліотек. Бібліотека ХХІ століття: виклики, нові можливості, перспективи : всеукр. наук.-практ. конф., Миколаїв, 2019.
- Лобузіна К. В., Гарагуля С. С., Коновал Л. В., Лобузін І. В. Бібліотека цифрового суспільства в забезпеченні системної підтримки наукових досліджень. Бібліотекознавство. Документознавство. Інформологія. 2020. № 4. С. 5–12.
- Ahmad K., Zheng J., Rafi M. An analysis of academic librarians competencies and skills for implementation of big data analytics in libraries: A correlational study. Data Technologies and Applications. 2019. N 53 (2). P. 201–216.
- Bradley C. Academic Librarians, Open Access, and the Ethics of Care. Journal of Librarianship and Scholarly Communication. 2021. N 9 (General Issue). eP2418. doi: https://doi.org/10.31274/jlsc.12914
- Chew A. W., Oo C. Z., Wong A. L., Gladding, J. An initial evaluation of research data management online training at the University of New South Wales. IFLA Journal. 2022. N 48 (4). P. 510–522. doi: https://doi.org/10.1177/03400352211054120
- Dempsey L., Malpas C. Academic Library Futures in a Diversified University System / Ed. N. W. Gleason. Higher Education in the Era of the Fourth Industrial Revolution. 2018. P. 65–89. Springer Singapore. doi: https://doi.org/10.1007/978-981-13-0194-0_4
- Graaf M. Open Science Services by Research Libraries: Organizational perspectives; a LIBER and ADBU report. 2023.
- Hansen J. S., Gadegaard S., Hansen K. K., Larsen A. V. Research data management challenges in citizen science projects and recommendations for library support services. A scoping review and case study. Data Science Journal. 2021. N 20 (1). P. 1–29. doi: https://doi.org/10.5334/dsj-2021-025
- Hoel T., Chen W. Gregersen A. B. Are Norwegian academic librarians ready to share usage data for learning analytics? Nordic Journal of Information Literacy in Higher Education. 2018. N 10 (1). P. 4–17.
- Kaarsted T., Blake O., Nielsen K. H., Alving B., Rasmussen L. T., Overgaard A.K., Hansen S. M-B. How European Research Libraries Can Support Citizen-Enhanced Open Science. Open Information Science. doi: https://doi.org/10.1515/opis-2022-0146
- Ignat T., Cavalier D., Nickerson, C. Citizen science and libraries: Waltzing towards a collaboration. Mitteilungen der Vereinigung. Österrichischer Bibliothekarinnen und Bibliothekare. 2019. N 72 (2), P. 328–336. doi: https://doi.org/10.31263/voebm.v72i2.3047
- Jean P. Sh., Rong T. The collaborative creation of a Research Data Management Librarian Academy (RDMLA). Information Services and. 2019. Use. 39. P. 243–247. doi: https://doi.org/10.3233/ISU-190050
- Calarco P., Shearer K., Schmidt B. [etc.]. Librarians' Competencies Profile for Scholarly Communication and Open Access. 2016.
- Martin-Melon R., Hernández-Pérez T., Martinez-Cardama S. Research dataservices (RDS) in Spanish academic libraries. Journal of Academic Librarianship. 2023. N 49. P. 4. doi: https://doi.org/10.1016/j.acalib.2023.102732
- Morais R., Saenen B., Garbuglia F., Berghmans F., Gaillard V. From principles to practices: Open Science at Europe's universities. 2020–2021 EUA Open Science survey results. European University Association. 2021.
- Wesolek A., Thomas W. J., Dresselhaus A. [etc.]. NASIG Core Competencies for Scholarly Communication Librarians. 2017.
- Robinson E. Creative Commons for Educators and Librarians. Journal of Librarianship and Scholarly Communication. 2021. N 9 (General Issue). eP2414. doi: https://doi.org/10.31274/ jlsc.12904
- Sandy H. M., Million A. J., Hudson-Vitale C. Innovating support for research: The coalescence of scholarly communication? College and Research Libraries. 2020. N 81 (2). P. 193–214.
- Schmidt B., Shearer K. Librarians' Competencies Profile for Research Data Management. 2016.
- Shemaieva H. V., Kostyrko T. M. Formation and Use of Open Access Resourcesin University Libraries during the Pandemic and Martial Law in Ukraine. Universityn Library at a New Stage of Social Communications Development. Conference Proceedings. 2022. N 7. P. 147–154. doi: https://doi.org/10.15802/unilib/2022_270822
- Smits D., Teperek M. Research Data Management for Master's Students: From Awareness to Action. Data Science Journal. 2020. N 19. P. 30-30. doi: https://doi.org/10.5334/dsj-2020-030
- Sultan M., Rafiq M. Open access information resources and university libraries: Analysis of perceived awareness, challenges, and opportunities. Journal Acad. Libr. 2021. N 4. doi: https://doi.org/10.1016/j.acalib.2021.102367
- Tammaro A. M., Matusiak K. K., Sposito F. A. [etc.]. Data curator's roles and responsibilities: An international perspective. Libri. 2019. N 69 (2). P. 89–104.
- Tzanova S. Changes in academic libraries in the era of Open Science. Educationfor Information. 2020. N 36. P. 281–299. doi: https://doi.org/10.3233/EFI-190259
- UNESCO Recommendation on Open Science. Paris : UNESCO. doi: https://doi.org/10.5281/zenodo.5834767
- Wilson K., Neylon C., Brookes-Kenworthy C., Hosking R. "Is the library open?": Correlating unaffiliated access to academic libraries with open access support. LIBER Quarterly: The Journal of the Association of European Research Libraries.2019. N 29, 1. P. 1–33. doi: https://doi.org/10.18352/lq.10298
|